Policjanci z Komendy Powiatowej Policji w Oleśnicy w ostatnim czasie przyjęli kilka zawiadomień o oszustwach internetowych. W każdym przypadku pokrzywdzeni chcieli zakupić jakiś przedmiot i gdy wpłacili całość kwoty bądź zaliczkę kontakt ze sprzedawcą się urywa, a kupujący nie otrzymywał zakupionego towaru.
– Z prowadzonych przez policjantów spraw, wynika, że osoba, która chce zakupić towar, który jest wystawiony na sprzedaż – mówi Bernadeta Pytel z Komendy Powiatowej Policji w Oleśnicy. W paru przypadkach był to np. bilet na koncert bądź wpłata zaliczki na zakup samochodu. W momencie, gdy pieniądze zostają przelane na konto rzekomego sprzedawcy, kontakt z nim się urywa. Nie odpisuje na wiadomości i nie odbiera telefonów.
Dlatego przy zakupach internetowych bardzo ważna jest czujność i wnikliwa weryfikacja sprzedającego. Apelujemy do mieszkańców powiatu oleśnickiego, aby:
– nie wchodzili w podejrzane linki, które żądają od nas podania danych z karty bankomatowej; posiadacz tych danych może zarządzać cudzym kontem bankowym jak własnym, może wypłacać gotówkę, wykonywać operacje bankowe lub zawierać umowy kredytowe,
– chronili dane swojej karty płatniczej, nigdy nie udostępniając nikomu kodów autoryzacji,
– nie załatwiali spraw kupna i sprzedaży poza platformą, w której dokonywany jest zakup danego przedmiotu,
-nie podawali kodów typu BLIK za pośrednictwem SMS-ów czy komunikatorów. – BLIK-a używać tylko na dedykowanych serwisach płatności, po uprzednim sprawdzeniu, czy faktycznie na takim serwisie jesteśmy, sprawdzać adres w pasku przeglądarki,
– stosowali zasadę ograniczonego zaufania; nigdy nie wiadomo, kto jest po drugiej stronie i co próbuje osiągnąć,
– by nie klikali w linki dotyczące dostawy lub konieczności dopłaty w SMS-ach, które często prowadzą do fałszywych stron,
– wszelkich płatności bankowych dokonywać z wykorzystaniem protokołu http (oznaczony ikoną w kształcie kłódki), który zapewnia bezpieczeństwo transmisji danych. Warto też wyświetlić certyfikat poświadczający bezpieczną transmisję danych, gdyż bardziej wyrafinowani sprawcy przestępstw potrafią użyć protokołu http, ale nie posiadają certyfikatu bezpieczeństwa,
– należy sprawdzić opinie o wybranym przez nas sklepie – wykorzystujemy do tego for a internetowe oraz serwisy specjalizujące się w zbieraniu tego typu informacji (np.: ceneo.pl lub opineo.pl),
należy pamiętać, że sklep internetowy jak każda inna firma, musi posiadać numer telefonu stacjonarnego, adres i dane rejestracyjne – np. numery NIP i REGON. Powinien być też zamieszczony nr KRS (Krajowy Rejestr Sądowy), który można zweryfikować on-line, np. pod adresem krs-online.com.pl,
– należy sprawdzić poprzez kontakt telefoniczny oraz e-mail wiarygodność sklepu,
– dobrze jest korzystać z ofert sklepów, które oferują możliwość śledzenia statusu zamówienia,
Pamiętajmy zatem ostrożność, czujność i metoda ograniczonego zaufania pozwolą nam uniknąć problemów i nie stać się kolejną ofiarą oszusta! W przypadku gdy padniemy ofiarą oszustwa, jak najszybciej zgłosić sprawę do swojego banku – być może transakcję da się jeszcze powstrzymać i zabezpieczyć pozostałe środki. Każdą sytuację zgłosić na policję.