Badanie marketingowe w internecie – jak przeprowadzić?
Wiele biznesów prowadzonych jest obecnie w dwóch formach – czyli stacjonarnej oraz internetowej. Badania marketingowe przeprowadza się nie tylko, by zbadać grupę docelową klientów offline, ale przede wszystkim dla sprawnie działającego e-commerce niezbędne są dane dotyczące klientów internetowych. Jak przeprowadzić badania marketingowe w internecie?
Badania marketingowe w internecie – jak przeprowadzić?
Na początek każda firma powinna zdecydować się w jakim celu i jakie dane chce gromadzić. Jeśli właściciele biznesu potrzebują grupy docelowej klientów, skupią się właśnie na ruchu i danych behawioralnych, które odpowiedzą im na pytanie: kim jest klient, jakiej płci, skąd pochodzi, jak kupuje i co kupuje. Dzięki temu dane pozyskana na przykład za pomocą Google Analytics pozwolą określić najlepszą grupę docelową oraz zobaczyć, jaki przedział wiekowy klientów jest mniej zaangażowany. Jeśli przykładowo naszym celem będzie sprzedaż w sektorze klientów do lat trzydziestu, badania marketingowe pozwolą nam określić, jakie mamy braki w komunikacji, może niewystarczającą ofertę produktową, a może po prostu nie docieramy komunikatem do naszej grupy docelowej.
Metoda – ankieta – dlaczego jest tak ważna dla celów biznesowych?
Jeśli posiadamy już wytypowanych klientów – możemy posiadać ich w naszej bazie newsletterowej, warto skierować do nich odpowiednio przygotowaną ankietę. Ankieta powinna zawierać pytania, na które odpowiedzi pozwolą uzyskać nam jak najwięcej ważnych informacji dotyczących danego zakresu, który chcemy zbadać, czyli: rozpoznawalność marki, rozpoznawalność produktów, ocenę produktów, ocenę sklepu i jakości obsługi, satysfakcja klienta, zakres cenowy. Istnieją profesjonalne firmy takie jak https://oexcursor.pl/, które potrafią przygotować gotowe ankiety z uwzględnieniem potrzeb firmy zlecającej. Odpowiednia analiza przeprowadzonych ankiet, pozwala wyciągnąć konkretne wnioski i dokonać znaczących zmian w firmie, które w rezultacie przełożą się na poprawę jakości usług, pozyskanie nowych klientów i co najważniejsze – podniesienie sprzedaży.