7 kwietnia ruszy konserwacja zabytkowych sarkofagów w oleśnickiej bazylice mniejszej.
– Od kilkunastu lat podejmujemy się konserwacji zabytkowych sarkofagów (m.in. sarkofagów królewskich na Wawelu). W bieżącym roku rozpoczynamy konserwację pierwszego z 35 sarkofagów z krypt w bazylice św. Jana Apostoła w Oleśnicy – mówią Agnieszka i Tomasz Trzosowie z Pracowni Konserwacji Zabytków w Tychach.
7 kwietnia odbędzie się wydobycie z krypty i eksploracja sarkofagu księcia oleśnickiego Sylwiusza Nimroda Wirtemberga. Eksploracja prowadzona będzie przez specjalnie powołany na tę okoliczność zespół specjalistów w zakresie archeologii, antropologii, ekspertów w konserwacji zabytkowych tkanin, konserwatorów zabytków, mikrobiologów, archeobotaników.
Sylwiusz Nimrod był pierwszym księciem oleśnickim z dynastii Wirtembergów, rozpoczynając ich długie władanie w księstwie. Kiedy został Panem na Oleśnicy, sprowadził do swej siedziby diakona i pastora Jerzego Bocka, który był jednym z najlepszych pisarzy polsko – śląskich. Miał on za zadanie nauczyć księcia języka polskiego. Było to dla Sylwiusza niezwykle istotne, aby móc w jak najlepszy sposób pełnić wszystkie funkcje związane z objęciem władzy.
W czasie jego panowania w znaczący sposób zwiększył się dobrobyt gospodarczy. Książę dbał o pomyślność poddanych. Zreformowano wówczas szkolnictwo, wprowadzono elementarny obowiązek szkolny dla mieszkańców, przeprowadzono gruntowne reformy kościelne, wprowadzono szereg usprawnień związanych z funkcjonowaniem miasta, odbudowano i wyremontowano szereg ważnych dla Oleśnicy budynków.
Sylwiusz Nimrod był także założycielem Zakonu Trupiej Czaszki. Zadaniem członków tego zakonu było „badanie tajemnic Boga i natury” oraz kontemplacja nad celem życia, oparta o maksymę „Vanitas vanitatum”. Po śmierci Sylwiusza zakon zaprzestał swojej działalności. Być może charakter tej grupy w jakiś sposób mógł wpłynąć na sam program ikonograficzny sarkofagu.
Książę pochowany został w niezwykle zdobnym, polichromowanym i złoconym sarkofagu metalowym (wykonanym ze stopu cyny z ołowiem). Jego kształt w przekroju poprzecznym jest sześcioboczny, a w przekroju podłużnym – trumienny, zwężający się w kierunku stóp zmarłego.
Sarkofag ozdabiają liczne rzeźbione i płaskorzeźbione aplikacje takie jak: listwa o ornamencie falistym i chrząstkowym, krucyfiks, owalny kartusz epitafijny, okrągłe medaliony z malowanymi przedstawieniami o tematyce symbolicznej, panoplia, kartusze herbowe (m.in.: Wirtemberg, Schleswig-Holstein-Sonderburg, Anhalt) oraz liczne ornamenty roślinne. Bryła sarkofagu stoi na sześciu podporach w formie lwów z mitrami książęcymi na głowach. W czterech narożnikach, na lwach stoją pełnoplastyczne postaci aniołów.