Jak zmienia się oleśnicki dworzec? Zajrzeliśmy do remontowanej stacji PKP w Oleśnicy [ZDJĘCIA]
Budynek dworca w Oleśnicy powstał w 1868 roku i od lat znajduje się w gminnej ewidencji zabytków. Jego modernizacja to również projekt konserwatorski, który zakłada odtworzenie pierwotnych detali architektonicznych, takich jak ceglana elewacja, stolarka okienna i drzwiowa oraz historyczna pergola po stronie północnej. Prace obejmują także usunięcie nadbudówek dodanych w późniejszych latach i przywrócenie spójnego wyglądu całemu obiektowi.
Co się zmieni?
Zakres prac jest kompleksowy. Poza renowacją elewacji i wnętrz, przewidziano nowe instalacje i systemy elektryczne, sanitarne i teletechniczne. Dworzec zostanie również w pełni dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami – zlikwidowane zostaną bariery architektoniczne, wprowadzone będą oznakowania dotykowe i ścieżki naprowadzające.
We wnętrzu budynku powstaną przestrzenie dla podróżnych – w tym nowoczesna poczekalnia i kasy biletowe – a także lokale użytkowe przeznaczone na wynajem. PKP już ogłosiło, że poszukuje najemców, którzy w przyszłości będą prowadzić działalność usługową lub komercyjną w zmodernizowanym budynku. Rozmowy z niektórymi firmami są już prowadzone (jest mowa o biurze rachunkowym oraz punkcie piekarni).
Część pomieszczeń na parterze budynku wynajmie oleśnicki samorząd – w miejscu dawnej restauracji powstanie miejska kręgielnia, natomiast kilka pomieszczeń na piętrze zostanie zagospodarowanych przez oleśnickie instytucje kultury. Trwają też rozmowy z Polbusem, który rozważa przeniesienie na dworzec PKP swojej siedziby z ul. Rzemieślniczej.
Kto i kiedy?
Za realizację inwestycji odpowiada firma Berger Bau Polska, wybrana w przetargu nieograniczonym realizuje formuułę „projektuj i buduj”. Prace mają zakończyć się w I półroczu 2026 roku. Obecnie trwa etap intensywnych prac budowlanych i konserwatorskich – widać już odświeżone odrestaurowane fragmenty elewacji i pierwsze efekty rekonstrukcji detali architektonicznych.
Przebudowa dworca to nie tylko inwestycja w infrastrukturę, ale także impuls dla rozwoju lokalnego. Władze miasta i przedstawiciele PKP zapowiadają, że obiekt ma służyć nie tylko podróżnym, ale też mieszkańcom Oleśnicy – jako przestrzeń usługowa, handlowa, a nawet kulturalna. Po zakończeniu prac dworzec ma pełnić funkcję „bramy miasta” – reprezentacyjnej, funkcjonalnej i otwartej.