Egzamin dojrzałości to przepustka do dobrej uczelni i nauki zawodu, z którym nastolatek wiąże swoje dorosłe życie. Od wyników matury zależy, czy uczeń bez przeszkód dostanie się na wymarzony kierunek, czy będzie musiał zrewidować swoje plany. Dlatego nauka do egzaminu powinna być systematyczna, ale nie monotonna - ludzki mózg kocha zmiany!
Żmudne przyswajanie treści z podręcznika nie powinno stanowić jedynej metody nauki przyszłego maturzysty. Podczas zwykłego „wkuwania” uczniowie często mają problem ze skupieniem się na treści i myślą o wszystkim, tylko nie o przemianach metabolicznych czy kwasach karboksylowych. Tymczasem wypełniając zadania maturalne z biologii, chemii czy innych przedmiotów, licealista angażuje się w rozwiązanie konkretnego problemu. Mózg nie ma wtedy czasu na nudę – musi szukać odpowiedzi w zasobach pamięci, a w razie potrzeby stworzyć zupełnie nowy algorytm postępowania.
Zadania maturalne z chemii składają się z pytań zamkniętych, otwartych i takich, które wymagają wykonania obliczeń. Podobnie jest zresztą w innych przedmiotach ścisłych, np. w matematyce i fizyce. Rozwiązując te zadania, uczeń ma szansę oswoić się z poziomem trudności i rodzajem pytań, dzięki czemu podczas majowego egzaminu może odczuwać mniejszy stres. Mózg przyzwyczajony do rozwiązywania zadań w tej formie, łatwiej odnajdzie właściwy sposób postępowania na maturze. Poza tym zagadnienia się powtarzają i istnieją szanse, że uczeń trafi na podobne pytania już na sali egzaminacyjnej. Warunek jest jeden – trzeba ćwiczyć, ćwiczyć i ćwiczyć, czyli rozwiązywać jak najwięcej zadań maturalnych.
Podczas rozwiązywania zadań maturalnych lepiej różnicować zagadnienia niż skupiać się na pytaniach z jednego bloku tematycznego. Mieszane ćwiczenia lepiej stymulują mózg, dzięki czemu nauka jest bardziej efektywna. W razie trudności z rozwiązaniem jakiegoś zadania warto to odnotować – dzięki temu uczeń będzie bardziej świadomy swoich braków w wiedzy i słabych stron. Po opanowaniu problematycznego zagadnienia w teorii należy wrócić do tych pytań i spróbować rozwiązać je ponownie. Podczas robienia zadań lepiej unikać korzystania z internetu, podręczników czy notatek – im większa samodzielność podczas „treningu”, tym większe opanowanie podczas „meczu”.
Nie każdy uczeń, który zdaje maturę z biologii czy chemii, wiąże swoją przyszłość z nauką tych przedmiotów na studiach. Dodatkowy przedmiot zdawany w formie rozszerzonej jest obowiązkowy na maturze, dlatego niektórzy uczniowie mogą wybrać po prostu taki przedmiot, w którym czują się najlepiej (czyli biologię lub chemię). Nie brakuje jednak takich maturzystów, którym bardzo zależy na uzyskaniu jak najwyższego wyniku z obu tych przedmiotów. Mogą to być młodzi ludzie, którzy wybierają się na takie kierunki studiów jak:
Uczniowie, którzy chcą dobrze przygotować się do matury z biologii i/lub chemii, mogą znaleźć pomocne materiały na stronie dawiduczy.pl. Można tutaj pobrać za darmo arkusze maturalne z obu przedmiotów, które obowiązywały na egzaminach od 2010 roku. Dodatkowo uczniowie mogą sprawdzić, czy aktualne wymagania egzaminacyjne pokrywają się z materiałem, który zdążyli już opanować. Uczniowie mogą tutaj wykupić również zadania maturalne z chemii i biologii, które można rozwiązywać na platformie lub pobrać na komputer czy urządzenie mobilne. Autor proponuje również kursy maturalne z obu przedmiotów, które składają się z części teoretycznej oraz części praktycznej zawierającej zadania i arkusz maturalny.
Żeby dowiedzieć się czegoś więcej o kursach oraz zadaniach maturalnych dostępnych w ofercie, można: