Jak promować lokalną firmę? 5 sprawdzonych sposobów
Nowoczesne technologie zmieniają świat marketingu i reklamy. Ich wpływ jest zauważalny również w przypadku firm działających stacjonarnie — również w małych miastach. Pojawia się więc pytanie: jak promować lokalną firmę w erze internetu?
W pierwszej kolejności skupimy się na działaniach, które można prowadzić online — internet wbrew temu, co może się niektórym wydawać, stwarza kapitalne ku temu warunki.
Nowoczesna strona internetowa – podstawa obecności online
Niezależnie od tego, jakimi metodami będziemy chcieli docierać do klientów, profesjonalna strona internetowa jest priorytetem podczas promocji lokalnej firmy. Dziś nie potrzeba specjalistów IT, aby stworzyć estetyczną i szybko działającą stronę www. Wystarczy zainstalować system WordPress. Narzędzie to również sprawdzi się świetnie jako oprogramowanie do sklepu internetowego.
Może się okazać, że z czasem dostrzeżemy szanse na rozwój działalności w ramach biznesu e-commerce. Wtedy funkcjonalność sklepu będzie bardzo pożądana. Zdarza się nawet, że lokalni klienci chcą skorzystać z zamówienia online od firmy lokalnej. Warto więc zadbać o ułatwienie im zakupów.
Promocja lokalnej firmy z wykorzystaniem SEO
Gdy już mamy własną witrynę, powinno nas zainteresować lokalne promowanie stron. Najlepszym narzędzie wspierającym widoczność witryn firm dzialających regionalnie jest zdobywanie wysokich pozycji w wynikach organicznych Google (tych, które są efektem pozycjonowania).
Szukając odpowiedzi na pytanie, jak promować lokalną firmę, w pierwszej kolejności należy zbudować rdzeń obecności w internecie — wypozycjonować stronę internetową w Google na lokalne frazy.
Załóżmy, że jesteśmy biurem rachunkowym z kalisza. W takim wypadku na pewno będziemy chcieli pozycjonować stronę na hasła typu Księgowość Kalisz lub biuro rachunkowe Kalisz.
Zaletą pozycjonowania jest fakt, że prawie każdy może prowadzić te działania samodzielnie. To nie jest skomplikowane. Zwłaszcza że w internecie jest wiele kursów, które szczegółowo objaśniają, jak promować firmę w internecie przy użyciu wyszukiwarki Google.
Możemy też oczywiście skorzystać ze wsparcia profesjonalnej agencji SEO i copywriterów, którzy napiszą treści zoptymalizowane pod lokalne frazy. Jeśli prowadzimy firmę np. w Katowicach, możemy szukać specjalisty po frazach w typu: Copywriter Katowice, czy też pisanie tekstów pod SEO Katowice — z pewnością wtedy wyskoczą w Google strony internetowe agencji content marketingowych lub freelancerów zajmujących się tworzeniem tekstów copywriterskich.
Z drugiej strony, jeśli tylko obowiązki zawodowe pozwalają wygospodarować dodatkowy czas na promocję strony, sami możemy wziąć udział w szkoleniu content marketingowym — dobrym pomysłem może być kurs SEO copywriting. Dzięki niemu uczymy się pisać teksty, które zajmują wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania Google. Tym samym zaoszczędzimy pieniądze, które musielibyśmy wydać na wsparcie profesjonalistów.
Wizytówka Google Moja Firma
Każda firma lokalna, która na poważnie podchodzi do promocji swojej działalności, koniecznie musi założyć wizytówkę Google Moja Firma. Jest to bezpłatne narzędzie, które pozwala zwiększyć widoczność strony w wynikach wyszukiwania Google, gdy osoby w okolicy wpisują hasła związane z profilem naszej działalności.
Promocja Wizytówki Google Moja firma to nie to samo, co pozycjonowanie stron SEO. W przypadku wizytówki musimy zadbać o kompletne uzupełnienie naszego profilu firmowego (dane kontaktowe, adres, opis usług, produktów). Musimy również zbierać pozytywne opinie od zadowolonych klientów.
Trzeba jeszcze dodać, że promocja wizytówki jest znacznie łatwiejszym zadaniem niż pozycjonowanie strony. Dlatego aktywność ta jest niezbędnym krokiem w przypadku każdej osoby, którą interesuje promocja firmy w internecie.
Targetowana reklama
Kolejnym narzędziem, które wspiera promocję firmy lokalnej jest reklama w wyszukiwarce Google. Wyobraźmy sobie, że użytkownik szuka szewca w naszej okolicy. Przyjmijmy, że prowadzimy zakład szewski w Warszawie.
Gdy użytkownik wpisze w Google hasło “szewc Warszawa”, wtedy nasza reklama pojawi się na samej górze strony z wynikami wyszukiwania. Trzeba pamiętać, że reklamy zawsze pojawiają się nad wynikami, które są zasługą działań pozycjonerskich SEO.
Promocja firmy lokalnej w mediach społecznościowych
Mówi się, że dziś każdy korzysta z mediów społecznościowych. No i ciężko się z tym stwierdzeniem nie zgodzić. Praktycznie każdy mieszkaniec naszego kraju ma swój profil na dowolnej platformie społecznościowej.
Oznacza to, że musimy tylko poznać, z których platform korzystają nasi idealni klienci. Gdy już uda nam się to zweryfikować, wtedy wystarczy założyć w danym medium profil firmy. Jeśli osoby te faktycznie są zainteresowane naszymi usługami lub produktami, wtedy chętnie będą wchodziły w interakcje z naszą działalnością w danym kanale.
Identyfikując kanały, w których mogą przebywać potencjalni klienci, warto sięgnąć po personę marketingową — sylwetkę idealnego klienta naszej firmy. Stworzenie takiego wirtualnego profilu na pewno ułatwi zdiagnozowanie sytuacji.
Budowanie bazy mailingowej
Warto zbierać adresy email od swoich klientów — nawet można to robić w punkcie stacjonarnym naszej marki. Klient może przy zakupach wypełnić formularz, za który otrzyma zniżkę kilkuprocentową na kolejne zakupy.
Email marketing to doskonałe narzędzie, które sprawdza się również sposób na promowanie firmy lokalnej. Użytkownicy mogą otrzymywać informacje na temat promocji w sklepie, aktualności związanych z działalnością firmy i np. zmianach godzin otwarcia firmy.
Uczestnictwo w lokalnych wydarzeniach
Trzeba pamiętać, że społeczność lokalna musi nas również kojarzyć z działalnością stacjonarną. Dlatego też należy prowadzić działania w tzw. świecie offline. Jeśli odbywają się w okolicy jakieś wydarzenia, możemy objąć patronat nad nimi. To świetna reklama firmy lokalnej — dzięki niej użytkownicy od razu widzą, że firma jest z ich regionu, tym samym czują być może większą więź z jej marką.
Jak promować lokalną firmę? — podsumowanie
Jak widać, lokalne promowanie stron niejedno ma imię. Jest wiele ścieżek, które zwiększają zauważalność marki na lokalnym rynku, ale trzeba pamiętać, aby stosowane techniki mieściły się w budżecie naszych działań marketingowych. W końcu celem promocji jest zysk, a nie dokładanie do biznesu.
Dodatkowo, nie należy ograniczać się tylko do internetu — warto patrzeć na temat promocji w sposób całościowy. Tak, aby wybrane działania przekładały się na zauważalne efekty.