Wydajny i sprawnie działający łańcuch dostaw to czynnik, który w znaczący sposób przyczynił się do odniesienia sukcesu rynkowego przez wiele rozpoznawalnych, dobrze prosperujących biznesów. Zadbanie o ten aspekt działalności jest niezbędne, by efektywnie dostarczać produkty na rynek i móc konkurować z potężniejszymi podmiotami w swojej branży. Współcześnie łańcuchy dostaw tworzone są nie tylko z myślą o wydajności, lecz również w duchu zrównoważonego rozwoju.
Zanim przejdziemy do omówienia charakterystyki zrównoważonego łańcucha dostaw, wyjaśnijmy, czym w zasadzie jest supply chain. Pod tym pojęciem kryje się proces obejmujący wszystkie działania, które firma podejmuje, by dostarczać na rynek określone produkty. W ramach łańcucha dostaw wyróżnia się następujące etapy:
Wydajniejszy supply chain to możliwość mniej kosztownego i szybszego zaspokajania potrzeb klientów. Łańcuchy dostaw przedsiębiorstw muszą być więc stale ulepszane, by firmy były w stanie sprostać rosnącym oczekiwaniom konsumentów i wyprzedzać konkurencję. Na konieczność przekształcania określonych aspektów działalności firmy wpływają także zmiany prawne. Mowa tu na przykład o coraz bardziej rygorystycznych przepisach dotyczących ochrony środowiska.
W ostatnich latach w ocenie działalności przedsiębiorstw coraz częściej porusza się kwestie związane z ich wpływem na środowisko i społeczeństwo. Poświęcanie większej uwagi koncepcji społecznej odpowiedzialności biznesu wynika zarówno z wprowadzanych w Polsce i na świecie przepisów o ochronie środowiska, jak i stale rosnącej świadomości konsumentów oraz samych przedsiębiorców. Firmy coraz częściej decydują się więc na wdrażanie zrównoważonego łańcucha dostaw — „zielonej” wersji supply chain, stawiającej na zmniejszanie śladu węglowego, minimalizowanie ilości generowanych odpadów i mądre zarządzanie zasobami.
Budowa zrównoważonego łańcucha dostaw nie zawsze jest łatwa — wymaga umiejętnego połączenia wydajnych i skutecznych praktyk z wdrażaniem proekologicznych rozwiązań na wielu etapach supply chain. Przedsiębiorcy muszą jednak wiedzieć, że w obliczu stałego wzrastania znaczenia kwestii ochrony środowiska w biznesie taki krok to działanie przyszłościowe. Zadbanie o zrównoważony łańcuch dostaw pomoże firmie szybciej zaadaptować się do kolejnych standardów oraz regulacji w tym zakresie, a także pozwoli jej cieszyć się lepszym wizerunkiem wśród klientów oraz kontrahentów.
Sposób wdrażania zrównoważonego łańcucha dostaw w dużej mierze zależy od profilu działalności przedsiębiorstwa. Do często podejmowanych w tym celu działań i praktyk należą m.in.: