Automatyzacja jest znakiem naszych czasów. Postęp technologiczny sprawił, że wiele zadań, które wcześniej musiał wykonać człowiek, dziś przejmują na siebie maszyny. Dotyczy to wielu dziedzin życia – w tym także świata promocji i reklamy. Zastanawiasz się, na czym konkretnie polega automatyzacja marketingu? Wyjaśniamy.
Automatyzacja marketingu – co to jest?
Automatyzacja marketingu, określana też jako marketing automation to wykorzystanie nowoczesnych technologii do usprawnienia komunikacji z potencjalnymi klientami. Zaawansowane algorytmy oraz sztuczna inteligencja pozwalają dotrzeć do odbiorców z większą precyzją, a więc:
- do osób, które realnie mogą być zainteresowane daną ofertą;
- w odpowiednim momencie – takim, w którym będą gotowe na konwersję (zarówno na sprawdzenie szczegółów oferty, jak i na zakup);
- ze spersonalizowanym komunikatem – takim, który lepiej do nich trafi.
Wszystko to odbywa się w zautomatyzowany sposób – bez konieczności fizycznego wykonania pracy przez marketera. Decyzję o tym, czy i w jaki sposób nawiązać kontakt z klientem, podejmuje uprzednio zaprogramowany system. Rozwiązania z obszaru marketing automation są wykorzystywane w różnych obszarach promocji w internecie. Są stosowane nawet przy pozycjonowaniu e-commerce. Więcej na ten temat przeczytasz na stronie https://fabrykamarketingu.pl/pozycjonowanie-e-commerce/.
Jak wygląda marketing automation w praktyce?
Algorytmy, sztuczna inteligencja, technologie… te pojęcia są zrozumiałe dla wąskiej grupy osób. Jak zatem zrozumieć, na czym polega automatyzacja marketingu? Najlepiej omówić to na przykładzie.
Wyobraź sobie, że odwiedzasz sklep internetowy i oglądasz w nim konkretne produkty. Sklep automatycznie po jakimś czasie wyświetla Ci okienko z informacją, że jeśli zapiszesz się na newsletter, dostaniesz 15% zniżki na pierwsze zakupy. Jeśli zdecydujesz się na subskrypcję, natychmiast otrzymasz wiadomości: z prośbą potwierdzenia zapisu, a potem z podziękowaniem oraz z kodem rabatowym. To już pierwsze elementy marketing automation.
To jednak nie wszystko. Załóżmy, że nie dokonasz tego dnia zakupu. W efekcie możesz się spodziewać, że:
- na odwiedzanych przez Ciebie stronach internetowych wyświetlą się reklamy z produktem, który oglądałeś;
- na maila może Ci przyjść wiadomość z pytaniem, czy chcesz dokończyć zakup.
To oczywiście tylko ułamek możliwości, jakie daje automatyzacja marketingu. Narzędzia z tego zakresu mogą także pomóc np. w:
- przesłaniu wiadomości z reklamą, np. kuponu zniżkowego, zarejestrowanym klientom, którzy w danym momencie znajdują się w pobliżu siedziby firmy – przykładowo, jeśli korzystasz z aplikacji jakiejś sieci fast-foodów, a akurat mijasz jej informację, możesz otrzymać na telefon jej reklamę;
- nawiązaniu przez bank kontaktu z klientem, który przeglądał oferty kredytów czy lokat – system „wyśledzi” takie zdarzenie i automatycznie wyśle do takiego odbiorcy np. maila czy SMSa z dopasowaną propozycją albo „przekaże” kontakt do pracownika banku, który wykona telefon.
Wszystkie te działania mają jeden cel – zwiększenie sprzedaży przy obniżeniu kosztów pozyskania klienta. Jeśli chcesz z nich skorzystać, porozmawiaj o tych możliwościach z dobrą agencją digital. Uzyskasz tam kompleksowe informacje, które pomogą Ci podjąć świadomą decyzję o inwestycji.