Zakład Budynków Komunalnych w Oleśnicy informuje, że zostały opracowane dwie koncepcje na zagospodarowanie i przebudowę terenów w Parku Kolejarzy w Oleśnicy, pomiędzy ulicami ks. Franciszka Sudoła- Ignacego Daszyńskiego i księcia Józefa Poniatowskiego, w celu przeprowadzenia konsultacji społecznych.
Prosimy mieszkańców Oleśnicy o zgłaszanie swoich uwag, opinii i sugestii na adres mailowy sekretariat@zbk.olesnica.pl do dnia 08.08.2022 r. do godziny 15.30.
Jednocześnie zapraszamy zainteresowane osoby na spotkanie z projektantem i bezpośrednie konsultacje społeczne w dniu 08.08.2022 r. od godz. 16.00 do godz. 18.00 do Oleśnickiej Biblioteki Publicznej przy ul. Mikołaja Reja 10 w Oleśnicy.
Liczymy na Państwa zaangażowanie i udział w konsultacjach społecznych.
Założenia projektowe
Zgodnie z wytycznymi do koncepcji projektu przebudowy i rewitalizacji Parku Kolejarzy w Oleśnicy przewidziano działania polegające na:
1. W części północnej, przy ulicy Poniatowskiego, przy placu zabaw od strony ronda zaprojektowaniu boiska wielofunkcyjnego o wymiarach 21m x 13m pokrytego nawierzchnią poliuretanową, obejmującego boisko do siatkówki, badmintona oraz do koszykówki. Po obwodzie boiska zaprojektowano piłkochwyty (43mb) zlokalizowane na jego trzech bokach: od strony istniejącego placu zabaw, od strony ulicy oraz częściowo od strony zachodniej- ronda.
2. Zlikwidowaniu asfaltowego placu w centralnej części parku stanowiącego dotychczasowe boisko do koszykówki, przeniesieniu kosza na nowoutworzone boisko wielofunkcyjne.
3. Poszerzeniu obszaru placu zabaw dla dzieci poprzez przeniesienie części ogrodzenia w stronę ścieżki celem utworzenia dodatkowego miejsca na ławki dla rodziców towarzyszących swoim pociechom w trakcie zabawy.
4. Na obszarze dotychczasowej siłowni terenowej doprojektowaniu dodatkowych siedzisk.
5. Przeniesieniu wszystkich rzeźb drewnianych znajdujących się na terenie parku na nowoutworzone rabaty wzdłuż ulicy ks. Franciszka Sudoła i stworzeniu tym samym miejsca ekspozycji rzeźb lokalnego artysty. Przeniesione rzeźby należy odnowić i zaimpregnować.
6. W ramach rewitalizacji przewidziano renowację istniejących urządzeń stanowiących skatepark poprzez ich odmalowanie oraz zabudowanie w nich pustych przestrzeni.
7. zlikwidowaniu poprzez rozplantowanie górki znajdującej się w pobliżu skateparku. Okalające ją cisy należy poddać cięciom sanitarnym oraz częściowo przyciąć w sposób otwierający „cisowy zagajnik” (zgodnie z rys. PZT)
8. umieszczeniu okrągłego siedziska z oświetleniem centralnym w miejscu dawnej górki
9. Poszerzeniu istniejących ścieżek stanowiących główne trakty piesze biegnących po obwodzie parku w odległości kilku/ kilkunastu metrów od jego granic oraz ścieżki przecinającej park w poprzek biegnącej przez jego środek od zbiegu ulic Poniatowskiego i Sudoła do ul. Daszyńskiego. W projekcie utworzono nową ścieżkę sankcjonująca istniejący przedept będący przedłużeniem ścieżki biegnącej od wejścia przy placu zabaw w kierunku środka parku. Jako nawierzchnię ścieżek zaprojektowano nawierzchnię mineralną typu HanseGrand.
10. zlikwidowaniu istniejącej rabaty i przywróceniu osi traktowi biegnącemu równolegle do ul. Daszyńskiego na wysokości górki oraz wprowadzeniu tym miejscu wzdłuż pergoli stanowiącej scenę na potrzeby organizowanych imprez
11. umieszczeniu siedzisk na zboczu górki skierowanemu ku części centralnej parku stwarzających niejako amfiteatr
12. Zaprojektowaniu nowego oświetlenia wzdłuż traktów pieszych oraz punktowego w centralnej części między cisami jak również oświetlenia stanowiącego akcent dekoracyjny.
13. Postawieniu przy wejściu do parku od strony ronda wokół wierzby siedziska wraz elementami wystawy kolejowej (żuraw wodny i tablica informacyjna o kolejnictwie).
14. Postawieniu na drugim końcu parku na osi traktu u zbiegu ścieżek od strony południowej analogicznego siedziska wraz pozostałymi elementami wystawy kolejowej (zestaw kołowy i tablica z nazwiskami pierwszych kolejarzy).
15. Utworzeniu utwardzonego niewielkiego placyku centralnego – u zbiegu istniejących ścieżek oraz nowoutworzonej ścieżki.
16. Utworzeniu strefy siedzisk ze stołami wzdłuż ścieżki naprzeciwko placu zabaw.
17. Wprowadzeniu siedzisk (wyg. Rys. PZT) stanowiących strefę wypoczynku w porzestrzeni skateparku.
Ponadto w ramach rewitalizacji i przebudowy Parku Kolejarzy przewidziano:
Wyznaczenie strefy przeznaczonej na ustawienie mobilnych toalet toi-toi przy okazji organizowania większych imprez na terenie parku. Strefę tą zaprojektowano w niewielkiej odległości od wejścia do centralnej części parku od strony ul. Daszyńskiego.
W od strony południowej przewidziano jako przestrzeń na nasadzenia kompensacyjne. Projektowana zieleń Na terenie parku zaprojektowano wprowadzenie punktowo drzew kwitnących np. Wiśnia piłkowana Prunus serrulata ‚Royal Burgundy’.
W sąsiedztwie boiska wielofunkcyjnego zaprojektowano zwartą zieleń wysoką z towarzyszącą jej zielenią niską mające na celu zakrycie piłkochwytów od strony ronda.
Wzdłuż ul. Sudoła oraz w narożniku przy rondzie zaprojektowano niskie rabaty kwiatów, traw i bylin.
Założenia projektowe
Zgodnie z wytycznymi do koncepcji projektu przebudowy i rewitalizacji Parku Kolejarzy w Oleśnicy przewidziano działania polegające na:
1. W części północnej, przy ulicy Poniatowskiego, przy placu zabaw od strony ronda zaprojektowaniu boiska wielofunkcyjnego o wymiarach 21m x 13m pokrytego nawierzchnią poliuretanową, obejmującego boisko do siatkówki, badmintona oraz do koszykówki. Po obwodzie boiska zaprojektowano piłkochwyty (43mb) zlokalizowane na jego trzech bokach: od strony istniejącego placu zabaw, od strony ulicy oraz częściowo od strony zachodniej- ronda.
2. Zlikwidowaniu asfaltowego placu w centralnej części parku stanowiącego dotychczasowe boisko do koszykówki, przeniesieniu kosza na nowoutworzone boisko wielofunkcyjne.
3. Poszerzeniu obszaru placu zabaw dla dzieci poprzez przeniesienie części ogrodzenia w stronę ścieżki celem utworzenia dodatkowego miejsca na ławki dla rodziców towarzyszących swoim pociechom w trakcie zabawy.
4. Na obszarze dotychczasowej siłowni terenowej doprojektowaniu dodatkowych siedzisk.
5. Przeniesieniu wszystkich rzeźb drewnianych znajdujących się na terenie parku na nowoutworzone rabaty wzdłuż ulicy ks. Franciszka Sudoła i stworzeniu tym samym miejsca ekspozycji rzeźb lokalnego artysty. Przeniesione rzeźby należy odnowić i zaimpregnować.
6. W ramach rewitalizacji przewidziano renowację istniejących urządzeń stanowiących skatepark poprzez ich odmalowanie oraz zabudowanie w nich pustych przestrzeni.
7. zlikwidowaniu poprzez rozplantowanie górki znajdującej się w pobliżu skateparku. Okalające ją cisy należy poddać cięciom sanitarnym oraz częściowo przyciąć w sposób otwierający „cisowy zagajnik” (zgodnie z rys. PZT).
8. Poszerzeniu istniejących ścieżek stanowiących główne trakty piesze biegnących po obwodzie parku w odległości kilku/ kilkunastu metrów od jego granic oraz ścieżki przecinającej park w poprzek biegnącej przez jego środek od zbiegu ulic Poniatowskiego i Sudoła do ul. Daszyńskiego. W projekcie utworzono nową ścieżkę sankcjonująca istniejący przedept będący przedłużeniem ścieżki biegnącej od wejścia przy placu zabaw w kierunku środka parku. Jako nawierzchnię ścieżek zaprojektowano nawierzchnię mineralną typu HanseGrand.
9. zlikwidowaniu istniejącej rabaty i przywróceniu osi traktowi biegnącemu równolegle do ul. Daszyńskiego na wysokości górki oraz wprowadzenie poszerzenia ścieżki celem wykreowania miejsca na siedziska „enklawy” okalające powstały „placyk”. Na placyku na górce w osi ścieżki postawieniu obelisku z tablicą informacyjną związaną z kolejnictwem.
10. umieszczeniu siedzisk betonowych na zboczu górki skierowanemu ku części centralnej parku stwarzających coś na kształt „widowni”.
11. Zaprojektowaniu nowego oświetlenia wzdłuż traktów pieszych oraz punktowego w centralnej części między cisami jak również oświetlenia stanowiącego akcent dekoracyjny.
12. Utworzeniu utwardzonego placu wejściowego od strony ronda u zbiegu ścieżek stanowiącego miejsce ekspozycji wystawy kolejowej.
13. Utworzeniu utwardzonego plac centralnego – u zbiegu istniejących ścieżek oraz nowoutworzonej ścieżki. Na placu centralnym przewidziano dominantę w formie bramy/pergoli, służącą za scenę w trakcie trwania imprez organizowanych na terenie parku.
14. Utworzeniu strefy siedzisk ze stołami wzdłuż ścieżki naprzeciwko placu zabaw
15. Uzupełnieniu części skateparku o strefę gier podwórkowych poprzez utwardzenie placu pomiędzy już istniejącymi urządzeniami.
Ponadto w ramach rewitalizacji i przebudowy Parku Kolejarzy przewidziano:
Wyznaczenie strefy przeznaczonej na ustawienie mobilnych toalet toi-toi przy okazji organizowania większych imprez na terenie parku. Strefę tą zaprojektowano w niewielkiej odległości od wejścia do centralnej części parku od strony ul. Daszyńskiego.
W od strony południowej przewidziano przestrzeń na nasadzenia kompensacyjne.
Projektowana zieleń
W centralnej części parku wzdłuż ścieżki biegnącej w poprzek zaprojektowano częściowy szpaler drzew kwitnących np. Wiśnia piłkowana Prunus serrulata ‚Royal Burgundy’ W sąsiedztwie boiska wielofunkcyjnego zaprojektowano zwartą zieleń wysoką z towarzyszącą jej zielenią niską mające na celu zakrycie piłkochwytów od strony ronda.
Wzdłuż ul. Sudoła zaprojektowano niskie rabaty kwiatów, traw i bylin stanowiące tło dla ekspozycji drewnianych rzeźb.
Jako nieodłączny element siedzisk „enklaw” projektuje się zieleń średniowysoką złożoną z krzewów i wysokich traw stanowiącą otulinę dla tych siedzisk.
Na obrzeżach parku wzdłuż ulic przewiduje się odtworzenie oraz dogęszczenie istniejących żywopłotów. Pozostała zieleń parkowa winna zostać poddana cięciom sanitarnym, a rośliny z istniejących rabat przeniesione w nowoprojektowane miejsca.