Konserwacja i pielęgnacja samochodu elektrycznego – praktyczny poradnik
Oprócz większej efektywności energetycznej samochody elektryczne mają jeszcze jedną przewagę nad pojazdami spalinowymi, ponieważ są łatwiejsze w utrzymaniu. Wynika to z faktu, że samochody elektryczne wymagają o 60% mniej części do poprawnego działania, co oznacza, że ryzyko awarii jest znacznie niższe, a konserwacja tańsza. W tym artykule wyjaśnimy wszystko, co musisz wiedzieć o konserwacji i pielęgnacji samochodu elektrycznego.
Konserwacja samochodu elektrycznego: aspekty, które należy wziąć pod uwagę
Samochód elektryczny ma bardzo prostą technologię, nie ma nieskończonej liczby części, które składają się na jego silnik lub które się poruszają, powodując tarcie i zużycie. Ponadto w pojazdach z silnikiem elektrycznym nie ma konieczności instalacji niektórych elementów, które są niezbędne w samochodach spalinowych. Upraszcza to czynności konserwacyjne. Na przykład:
-
Samochody elektryczne nie mają skrzyni biegów, sprzęgła ani odpowiedniego pedału. Nie ma więc żadnych awarii w tym zakresie. Eliminuje to konieczność wielu czynności serwisowych i tak częstych awarii tych elementów, o czym każda kierowca dobrze wie, lub niestety doświadczył podobnej awarii
-
W samochodzie elektrycznym nie trzeba też wymieniać oleju, ponieważ nie ma on miski olejowej, a sam silnik nie potrzebuje oleju do pracy.
-
Elektryk nie potrzebuje też paska rozrządu, ani elementów takich jak zawór EGR, filtr cząstek stałych czy katalizator.
Brak tych wszystkich części jednoznacznie sprawia, że elektryki są łatwiejsze w konserwacji. Jednak podobnie jak w przypadku wszystkich innych aut, samochody elektryczne również muszą przejść przegląd techniczny. Przegląd ten zależy od wieku pojazdu, elektryk prosto z salonu pierwszy przegląd musi przejść 3 lata po rejestracji, kolejne okresowe badanie wykonuje się 5 lat po rejestracji, a następnie przegląd wykonuje się co 12 miesięcy. Koszt przeglądu w 2023 roku to 98 złotych.
Podstawowe części samochodu elektrycznego, które wymagają konserwacji
Podobnie jak w przypadku samochodów spalinowych, istnieją pewne elementy samochodu elektrycznego, które należy regularnie sprawdzać. Są to następujące części:
-
Opony: Generalnie opony w samochodach elektrycznych ulegają szybszemu zużyciu z powodu zwalniania, gdy zaczyna się odzyskiwanie energii. Średnio zaleca się jednak wymianę opon w samochodzie elektrycznym co około 30 000 – 40 000 km, choć w przypadku fabrycznie nowego samochodu okres ten można wydłużyć do 5 lat od daty produkcji. Jeśli chodzi o rodzaj opon, do tej pory nie ma regulacji prawnych, które wymagałyby stosowania specjalnych opon do samochodów elektrycznych. Niektóre modele mają większe opony i cieńszy bieżnik, aby lepiej utrzymać ciężar akumulatora, ale nie jest to czynnik decydujący o bezpieczeństwie. Podobnie jak w przypadku każdego samochodu, konserwacja opon ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa i oszczędności paliwa. Sprawdzaj ciśnienie w oponach co najmniej raz w miesiącu i sprawdzaj, czy nie są one przecięte, porysowane lub nadmiernie zużyte.
-
Hamulce: Hamulce w autach elektrycznych zużywają się mniej niż te w samochodach konwencjonalnych. Dlaczego? Ponieważ to silnik elektryczny i hamowanie rekuperacyjne pomagają w zatrzymaniu samochodu, co oznacza mniejsze zużycie klocków hamulcowych i płynu hamulcowego. Hamulce w samochodzie elektrycznym wymagają o połowę mniej konserwacji niż w modelu spalinowym. Mimo to należy sprawdzać płyn hamulcowy, ponieważ z czasem również ulega on zużyciu.
-
Płyny: Samochody elektryczne mają trzy główne płyny: płyn chłodzący, płyn hamulcowy i płyn do spryskiwaczy. Wszystkie one powinny być sprawdzane i wymieniane w razie potrzeby.
-
Pióra wycieraczek: Nie zapomnij sprawdzać piór wycieraczek co najmniej dwa razy w roku. Zarówno zimno, jak i ciepło bardzo szybko je niszczą.
-
Filtr kabinowy: Filtr kabinowy należy wymieniać co 30 000 km lub co dwa lata. Dzięki temu powietrze, którym oddychasz w środku, będzie wolne od zanieczyszczeń.
-
Akumulator 12 V: Podobnie jak wszystkie konwencjonalne samochody, samochody elektryczne również posiadają akumulator 12 V, który wymaga takiej samej pielęgnacji jak konwencjonalne auta.
-
Amortyzatory: Należy o nie dbać tak samo, jak w przypadku konwencjonalnych samochodów.
Co jest szczególnego w konserwacji samochodu elektrycznego?
Istnieją pewne elementy, które są wyjątkowe dla samochodów elektrycznych, a które również wymagają konserwacji:
-
Akumulator o dużej pojemności: nie wymaga szczególnej konserwacji, choć zaleca się okresowe sprawdzanie jego stanu w warsztacie z wyspecjalizowanym personelem.
Jak przedłużyć żywotność akumulatora?
-
Unikaj pełnego ładowania, najlepiej jest mieścić się w przedziale od 20 do 80 procent jego pojemności.
-
Nie nadużywaj szybkich ładowarek.
-
Uważaj na ciepło i zimno: w upalne dni parkuj w cieniu, a zimą w garażu.
-
Nie dopuść do całkowitego rozładowania akumulatora. Im lepiej o niego dbasz, tym dłużej będzie działać.
Niektórzy producenci zapewniają gwarancję na żywotność akumulatorów do pewnej liczby lat i kilometrów, przez co możliwa jest bezpłatna wymiana. Gwarancje te trwają zwykle do 8 lat, lub do 160 tys. przejechanych kilometrów. I tutaj docieramy do największej wady elektryków. Nowa bateria kosztuje od 40 do 80 tys. złotych, a w przypadku marek premium nawet 100 tys. złotych, tak więc jest to nie lada wydatek.
-
Kabel ładowania: Kabel ładowania powinien być czysty i suchy oraz nie powinien zamoknąć podczas ładowania. Zostanie on sprawdzony podczas corocznego przeglądu.
-
Elektronika zasilania: Połączenia elektryczne, izolacja kabli, silnik i akumulator będą sprawdzane podczas regularnych przeglądów pojazdu elektrycznego. Operacja ta będzie musiała zostać przeprowadzona przez wyspecjalizowanego technika. Unikaj jakiegokolwiek „grzebania” w tych elementach samemu, ponieważ istnieje wysokie ryzyko porażenia prądem, a jeśli coś się już zepsuje, to istnieje znikoma szansa na samodzielną naprawę.
Podsumowując
Krótko mówiąc, konserwacja samochodu elektrycznego polega na okresowym sprawdzaniu podstawowych części auta, wymienionych powyżej, oraz na sprawdzaniu elektroniki i połączeń między akumulatorem a silnikiem elektrycznym przez zawodowych techników. Wadą jest zaporowy koszt nowej baterii, oraz brak możliwości samodzielnej naprawy elementów elektrycznych, reszta to same zalety w porównaniu do kosztów utrzymania samochodu z silnikiem spalinowym. W rzeczywistości szacuje się, że oszczędności wynoszą około 50%.
Ogólne informacje o samochodach elektrycznych z autodoc.pl
Informacje o budowie samochodów elektrycznych z autodoc.pl
Informacje o konserwacji samochodów elektrycznych z stellantisandyou.com
Photo by Michael Marais on Unsplash