Rejestracja firmy w ZUS, o czym musisz wiedzieć?
Założenie własnej działalności gospodarczej lub spółki wiąże się z niezliczoną ilością formalności do zrealizowania. Jednym z fundamentalnych procesów, który musisz wykonać, jest rejestracja Twojej firmy w ZUS. Jakie wiec wiążą się z tym dokumenty oraz co musisz dostarczyć do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych? Wszystko postaramy się wyjaśnić!

Pierwsze i najważniejsze: Rejestracja firmy w ZUS.
Na samym początku swojej przygody, musisz być zdolny do określenia, w jakiej branży będziesz działać i czym się będziesz zajmować. Do tego celu służy PKD (Polska Klasyfikacja Działalności), czyli kody, które podajesz we wniosku CEIDG. Są to niepomijalne kwestie, które będą ci potrzebne w dalszym procesie przeprowadzania formalności.
Najważniejsze jest to, byś złożyć wniosek o wpis do Centralnej Ewidencji o Działalności Gospodarczej. Na podstawie informacji w nim umieszczonych zostaniesz wpisany do ewidencji, uzyskasz numer NIP (Numer Identyfikacji Podatkowej), numer REGON oraz nastąpi zawiadomienie ZUS-u o twoich ruchach, dotyczących założenia firmy.
Strona wnosząca musi określić, jaką branżę będzie reprezentować, tak jak wcześniej wspomnieliśmy, odbywa się to za pomocą kodów PKD (Polska Klasyfikacja Działalności). Nie mniej ważnym punktem jest też wybór opodatkowania (podatek liniowy, na zasadach ogólnych, karta podatkowa lub ryczałt od przychodów ewidencjonowanych).
W niektórych przypadkach prowadzenia działalności przyda Ci się: https://www.ifirma.pl/darmowy-i-nowoczesny-program-do-faktur
Masz możliwość złożyć wniosek na 3 różne sposoby:
- Wypełnić go elektronicznie i opatrzyć kwalifikowanym podpisem elektronicznym;
- Wydrukować i wypełnić wniosek ręcznie, a potem dostarczyć go osobiście lub listem poleconym do Urzędu Miasta/Gminy;
- Potwierdzając swoje personalia profilem zaufanym, poprzez zalogowanie się do systemu.
Pamiętaj! Proces rejestracji firmy w ZUS jest całkowicie bezpłatny.

Ulga na start – czyli, kogo naprawdę dotyczy?
Jeżeli spełniasz ustanowione przepisami warunki, możesz posłużyć się tzw. ulgą na start, która pozwala Ci zapomnieć o składkach na ubezpieczenie społeczne przez pierwsze 6 miesięcy prowadzenia działalności. Niestety przysługuje to jedynie w warunkach, gdy:
- Nie prowadzisz działalności dla poprzedniego pracodawcy, na rzecz którego przed jej rozpoczęciem wykonywałeś/-aś obowiązki, wchodzące w zakres Twojej działalności.
- Zakładasz działalność pierwszy raz albo zakładasz ją ponownie po przynajmniej 60 miesiącach od jej zawieszenia lub zakończenia;
Bardzo ważne ! Jest to udogodnienie dobrowolne, nie musisz z niego korzystać. Inaczej jest ze składkami na ubezpieczenie zdrowotne – są one obligatoryjne.
Zgłoszenie firmy do ZUS, dokładniejsze informacje
Spółki, które koniecznie należy zarejestrować w KRS (Krajowy Rejestr Sądowy) to m.in.:
- Spółki jawne;
- Spółki akcyjne;
- Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością;
- Spółki komandytowe;
- Spółki partnerskie.
- Spółki komandytowo-akcyjne;
Podczas rejestracji w KRS podane informacje są wysyłane do ZUS i spółka staje się płatnikiem składek. Wymagane dokumenty są automatycznie wysyłane do organu porządkowego, obejmują one:
- ZUS ZAA – dane o adresach, gdzie prowadzona jest działalność;
- ZUS ZPA – zgłoszenie/zmiana informacji na temat płatnika składek;
- ZUS ZBA – informacja o rachunkach bankowych płatnika.
Ważne! Oprócz zgłoszenia udziałowców spółki, należy dokonać tej czynności również w przypadku członków rodziny i pracowników (jeśli są zatrudnieni). Termin na te czynności wynosi 7 dni.
Jeżeli któryś z akcjonariuszy, jako osoba fizyczna jest związany również z inną działalnością gospodarczą, należy złożyć ZUS ZFA, czyli określenie płatnika składek, jako osobę fizyczną. Natomiast zgłoszenie wspólników jako pracowników ubezpieczonych, lub członków rodzin, składa się z kilku dodatkowych formalności, czyli:
- ZUS ZUA – zgłoszenie do ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego;
- ZUS ZCNA – zgłoszenie członków rodziny.
- ZUS ZZA – zgłoszenie do ubezpieczenia zdrowotnego;

Spółka cywilna oraz jednoosobowa działalność gospodarcza.
Aby zgłosić jednoosobową działalność gospodarczą lub spółkę cywilną, jesteś zobligowanym najpierw przedstawić wniosek CEIDG-1 w gminie lub urzędzie miasta. Informacje, które zaaplikujesz w formularzu zostaną przekazane również do ZUS. W tym momencie zostaną wykonane następujące kroki:
- ZUS ZFA – zgłoszenie płatnika składek (czyli przedsiębiorcy);
- ZUS ZBA – informacja o rachunkach bankowych płatnika.
- ZUS ZAA – zgłoszenie adresu prowadzonej działalności;
Pamiętaj, że deklaracje, które masz obowiązek wypełnić we własnym zakresie do 7 dni od rozpoczęcia działalności i dostarczyć do ZUS to:
- ZUS ZUA – zgłoszenie osoby ubezpieczonej z określonego tytułu ubezpieczenia (społecznego lub zdrowotnego);
- ZUS ZZA – zgłoszenie osoby, która opłaca jedynie składkę zdrowotną.
Co jeśli przekroczysz termin zgłoszenia firmy do ZUS?
Tak jak wspomnieliśmy powyżej, od momentu rozpoczęcia działalności masz tylko lub aż 7 dni na rejestrację firmy w ZUS. Na ogół jest to wykonywane podczas składania wniosku CEIDG-1. Jeśli jednak z jakiegoś powodu, zgłoszenie nie dojdzie do skutku i przekroczysz określony termin, musisz bezzwłocznie poinformować o tym urząd. Zignorowanie tego obowiązku może owocować usunięciem działalności z rejestru przedsiębiorców. Osoby fizyczne są zobligowane do wpłacenia odpowiedniej kwoty do 10. dnia miesiąca, natomiast przedsiębiorca, który zgłasza do świadczeń dodatkowe osoby, musi uregulować należności do 15. dnia miesiąca.
Więcej informacji na temat formalności towarzyszących założeniu firmy znajdziesz na: https://www.ifirma.pl/rejestracja-firmy