Czy wiesz, na czym polega automatyzacja marketingu?
Automatyzacja jest znakiem naszych czasów. Postęp technologiczny sprawił, że wiele zadań, które wcześniej musiał wykonać człowiek, dziś przejmują na siebie maszyny. Dotyczy to wielu dziedzin życia – w tym także świata promocji i reklamy. Zastanawiasz się, na czym konkretnie polega automatyzacja marketingu? Wyjaśniamy.
Automatyzacja marketingu – co to jest?
Automatyzacja marketingu, określana też jako marketing automation to wykorzystanie nowoczesnych technologii do usprawnienia komunikacji z potencjalnymi klientami. Zaawansowane algorytmy oraz sztuczna inteligencja pozwalają dotrzeć do odbiorców z większą precyzją, a więc:
- do osób, które realnie mogą być zainteresowane daną ofertą;
- w odpowiednim momencie – takim, w którym będą gotowe na konwersję (zarówno na sprawdzenie szczegółów oferty, jak i na zakup);
- ze spersonalizowanym komunikatem – takim, który lepiej do nich trafi.
Wszystko to odbywa się w zautomatyzowany sposób – bez konieczności fizycznego wykonania pracy przez marketera. Decyzję o tym, czy i w jaki sposób nawiązać kontakt z klientem, podejmuje uprzednio zaprogramowany system. Rozwiązania z obszaru marketing automation są wykorzystywane w różnych obszarach promocji w internecie. Są stosowane nawet przy pozycjonowaniu e-commerce. Więcej na ten temat przeczytasz na stronie https://fabrykamarketingu.pl/pozycjonowanie-e-commerce/.
Jak wygląda marketing automation w praktyce?
Algorytmy, sztuczna inteligencja, technologie… te pojęcia są zrozumiałe dla wąskiej grupy osób. Jak zatem zrozumieć, na czym polega automatyzacja marketingu? Najlepiej omówić to na przykładzie.
Wyobraź sobie, że odwiedzasz sklep internetowy i oglądasz w nim konkretne produkty. Sklep automatycznie po jakimś czasie wyświetla Ci okienko z informacją, że jeśli zapiszesz się na newsletter, dostaniesz 15% zniżki na pierwsze zakupy. Jeśli zdecydujesz się na subskrypcję, natychmiast otrzymasz wiadomości: z prośbą potwierdzenia zapisu, a potem z podziękowaniem oraz z kodem rabatowym. To już pierwsze elementy marketing automation.
To jednak nie wszystko. Załóżmy, że nie dokonasz tego dnia zakupu. W efekcie możesz się spodziewać, że:
- na odwiedzanych przez Ciebie stronach internetowych wyświetlą się reklamy z produktem, który oglądałeś;
- na maila może Ci przyjść wiadomość z pytaniem, czy chcesz dokończyć zakup.
To oczywiście tylko ułamek możliwości, jakie daje automatyzacja marketingu. Narzędzia z tego zakresu mogą także pomóc np. w:
- przesłaniu wiadomości z reklamą, np. kuponu zniżkowego, zarejestrowanym klientom, którzy w danym momencie znajdują się w pobliżu siedziby firmy – przykładowo, jeśli korzystasz z aplikacji jakiejś sieci fast-foodów, a akurat mijasz jej informację, możesz otrzymać na telefon jej reklamę;
- nawiązaniu przez bank kontaktu z klientem, który przeglądał oferty kredytów czy lokat – system „wyśledzi” takie zdarzenie i automatycznie wyśle do takiego odbiorcy np. maila czy SMSa z dopasowaną propozycją albo „przekaże” kontakt do pracownika banku, który wykona telefon.
Wszystkie te działania mają jeden cel – zwiększenie sprzedaży przy obniżeniu kosztów pozyskania klienta. Jeśli chcesz z nich skorzystać, porozmawiaj o tych możliwościach z dobrą agencją digital. Uzyskasz tam kompleksowe informacje, które pomogą Ci podjąć świadomą decyzję o inwestycji.