REKLAMA

Integracyjne Przedszkole i Żłobek Klub Malucha Chatka Puchatka – jedyne takie przedszkole w Oleśnicy

Materiał promocyjny | Materiał promocyjny
Integracyjne Przedszkole i Żłobek Klub Malucha Chatka Puchatka – jedyne takie przedszkole w Oleśnicy
REKLAMA

W 2013 zaczęliśmy od domowego, kameralnego, rodzinnego żłobka Klub Malucha Chatka Puchatka w Spalicach, na ul. Dębowej 1. Naszym celem było, aby dzieci miały możliwość zabawy, nauki i opieki w warunkach zbliżonych do domowych a czasowe rozstanie z rodzicem nie było stresem.

Po czasie okazało się ze zainteresowanie naszą placówką i tym, co robimy jest spore, więc w 2018 otworzyliśmy nowe miejsce Klub Malucha Chatka Puchatka  w Oleśnicy na ul. Armii Krajowej 43.

Integracyjne Przedszkole i Żłobek Klub Malucha Chatka Puchatka to wyjątkowe miejsce. To miejsce, w którym mają możliwość przebywać razem dzieci zdrowe i niepełnosprawne, dzieci o różnych możliwościach, potrzebach i zainteresowaniach jednoczących się we wspólnym działaniu.
Przedszkole nasze stwarza szansę na spotkanie się różnych dzieci i kształtuje w nich szczególną wrażliwość na drugiego człowieka, na jego specyficzne potrzeby, na jego doskonałości i niedostatki.

Dzieci uczą się tolerancji, szacunku, szczerości, przyjaźni i wyrozumiałości. Dzieci zdrowe i niepełnosprawne wzajemnie się poznają, oswajają ze swoją innością, wpływają na siebie, stwarzają sytuacje, które w naturalny sposób modyfikują zachowania. Naturalność reakcji wzmacnia zaufanie do siebie dzieci niepełnosprawnych i pomaga im w odnajdywaniu własnej tożsamości. Możliwość uczestnictwa w grupie rówieśniczej stymuluje rozwój dzieci niepełnosprawnych chroniąc je jednocześnie przed izolacją.

Jest to kluczowe założenie edukacji włączającej, to znaczy wszystkie dzieci uczą się i bawią razem na tych samych zajęciach. Tylko te ze specjalnymi potrzebami dostają dodatkowe wsparcie, by mogli uczyć się bardziej efektywnie. Edukacja integracyjna według najpowszechniejszego rozumienia zakłada zaś, że część dzieci włączana jest do wspólnej nauki i zabawy w ograniczonym zakresie czasowym.

Włączanie to coś więcej niż fizyczna obecność dziecka w przedszkolu – chodzi raczej o akceptację i podkreślanie jego wartości. To znaczy, że nie zależy nam tylko na umieszczeniu kogoś w społeczności, ale na tym, aby uczynić go ważną jej częścią. Dlatego też dzieci niepełnosprawne lepiej rozwijają się społecznie i emocjonalnie. Doświadczenia zdobyte w gronie zdrowych, prawidłowo rozwijających się dzieci daje im warunki niezbędne w drodze do samodzielności i opanowania licznych umiejętności i sprawności takich jak m.in. mowa, sprawności psychoruchowe oraz doświadczenia emocjonalne będące bazą do tworzenia pozytywnego obrazu samego siebie oraz kształtujące dobre relacje z innymi ludźmi.

Dzieci pełnosprawne w obcowaniu z niepełnosprawnymi rówieśnikami  uczą się:

–  większej tolerancji wobec innych,
–  akceptowania niepełnosprawności,
–  odpowiedzialności i życzliwości wobec innych,
–  większej otwartości na innych,
–  mają większą świadomość tego, że nie wszyscy są jednakowi, co   nie znaczy, że są przez to gorsi,
–  dostrzegają, coraz lepiej rozumieją ograniczenia samodzielności swoich kolegów i troszczą się o nich,
–  uczą się większej wytrwałości i cierpliwości w pokonywaniu własnych trudności.
Dzieci niepełnosprawne obserwując na co dzień pełnosprawnych rówieśników:
–  zapominają o swoich ułomnościach,
–  nabierają większej pewności siebie,
–  odnajdują swoje miejsce w środowisku, co w przyszłości umożliwi im odważniej patrzeć na świat,
–  starają się im dorównać, mobilizując się do większego wysiłku, a  jednocześnie lepiej się rozwijają fizycznie i psychiczne.

Zalety grupy integracyjnej:

  • Mała liczebność ( dzieci niepełnosprawne są kwalifikowane na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wydawanego przez publiczną poradnię psychologiczno – pedagogiczną.)
  • Kolejna zaleta naszego przedszkola to objęcie specjalistyczną opieką dzieci z orzeczeniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych (indywidualne zajęcia: rewalidacja, logopedia, zajęcia z psychologiem).
  • Dla dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych program przedszkolny jest modyfikowany, czyli dostosowany do dynamiki rozwoju, możliwości dzieci i ich indywidualnego tempa pracy.
  • Podczas zajęć występuje indywidualizacja w procesie uczenia się. Zadania dla dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych są inne, o różnym stopniu trudności, doskonalące słabiej opanowane umiejętności i wiadomości, przeznacza się na ich wykonanie więcej czasu. Najczęściej jednak organizowane są takie sytuacje dydaktyczne i wychowawcze, w których dzieci zdrowe i niepełnosprawne podejmują wspólne, różnorodne działania, są partnerami, razem pokonują trudności i osiągają sukcesy. Sytuacje te sprzyjają nie tylko uspołecznieniu,  ale podnoszą poczucie własnej wartości i budzą wiarę w swoje możliwości.
    Należy pamiętać, że specjalne potrzeby edukacyjne to również praca z dziećmi o ponadprzeciętnych zdolnościach. Dzieci uczestniczą w różnorodnych zajęciach: tanecznych, muzyczno-rytmicznych, językowych, sportowych, historycznych, dogoterapii, logopedii, scenoplastyce, bajko terapii, zajęciach kulinarnych prowadzonych przez specjalistów w tych dziedzinach. Zajęcia te wpisane są na stałe w kalendarz pracy przedszkola.,

Wychowanie i kształcenie integracyjne przynosi więc korzyści każdemu dziecku  w przedszkolu oraz całej społeczności przedszkolnej, a w przyszłości pozwoli stworzyć bardziej wyrozumiałe, tolerancyjne i pozytywnie nastawione społeczeństwo.
Dopełnieniem kompleksowej opieki jest możliwość skorzystania z pomocy specjalistów w otwartym w 2021 roku w Spalicach na ul. Dębowej1 b Centrum Terapii Pro Medis, które ma w swojej ofercie min.: tlenoterapię(komora hiperbaryczna), fizjoterapię, biofeedback, mikropolaryzację, terapię Tomatis, elektrostymulację, terapię ręki, TUS-y, SI- terapię integracji sensorycznej, psychoterapii.

Jeśli chcą Państwo poznać pełen zakres zintegrowanych działań nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z dziećmi zapraszamy kontaktu z nami.

Udostępnij:
REKLAMA
REKLAMA