Kontrola jakości w przemyśle – niezbędny etap procesu produkcyjnego
W dobie przemysłu 4.0 coraz częściej mówi się o potrzebie dostarczania klientom produktów wysokiej jakości. Konsumenci, którzy otrzymują towar niezgodny z oczekiwaniami, w prosty sposób mogą zakomunikować swoje niezadowolenie w sieci za pośrednictwem ocen czy komentarzy w social mediach. Masowe działania tego typu mogą doprowadzić firmę wytwarzającą dany produkt do kryzysu wizerunkowego i dużych strat. Identyczna sytuacja może mieć również miejsce w relacjach biznesowych. Uchybienia w założonej jakości wytwarzanych przedmiotów mogą przyczynić się do zerwania współpracy. Firmy produkcyjne muszą zatem dbać o odpowiednie procesy jakościowe w swoich zakładach produkcyjnych.
Czym jest kontrola jakości?
Kontrola jakości to jeden z etapów procesu produkcyjnego w firmach wytwórczych. Polega przede wszystkim na zbadaniu wytworzonego przedmiotu pod kątem zgodności z przygotowanymi wcześniej wytycznymi stanu wzorcowego. Elementy niezgodne z założoną specyfikacją zostają przekazane do naniesienia poprawek lub są odrzucane ze względu na zbyt dużą ilość defektów.
Kontrolę jakości przeprowadza się za pomocą specjalistycznych narzędzi (np. multimetru, suwmiarki czy szczelinomierza) lub za pośrednictwem oceny wizualnej wytworzonego elementu. Kontroli jakości dokonuje wykwalifikowany zespół, który nie jest zaliczany do personelu produkcyjnego.
Dlaczego kontrola jakości jest tak istotnym elementem całego procesu produkcyjnego?
Właśnie na tym etapie dokładnie sprawdzany jest wytwarzany produkt lub półprodukt. Personel pracujący w tym dziale zakładu decyduje czy dany przedmiot zostanie przekazany do działu logistyki i w efekcie do klienta, czy też skierowany do poprawy lub odrzucony. Możemy sobie zatem wyobrazić sytuację, w której firma posiadająca niezoptymalizowane procesy jakościowe dopuszcza do dalszych etapów elementy, które nigdy nie powinny opuścić fabryki. Tego typu sytuacje powodują późniejsze reklamacje od klientów – zarówno w relacjach B2B, jak i B2C.
Kontrola jakości to również informacja dla kierownictwa o kondycji produkcji. Duża ilość odrzucanych elementów w trakcie oględzin może być oznaką błędu na etapie produkcji. Kontrolerzy jakości mogą zatem szybko przekazać wiadomość o tego typu niezgodnościach, a cały proces wytwórczy może zostać poprawiony. Dobrze zoptymalizowane procesy jakościowe, przede wszystkim takie w których wykorzystuje się najnowszą technologię oraz zintegrowane systemy informatyczne, mogą przyczynić się do zmniejszenia strat finansowych wynikających z uchybień w fazie produkcji.
Etap kontroli jakości powinien zatem stanowić swego rodzaju ścianę eliminującą wszystkie niezgodności wytwarzanych przedmiotów.
Wrocławska firma QSense pionierem nowoczesnego podejścia do kontroli jakości w branży automotive
W Polsce istnieją przedsiębiorstwa zajmujące się outsourcingiem usług kontroli jakości dostosowanym do potrzeb nawet najbardziej wymagających klientów. Doskonałym przykładem jest firma QSense, która może pochwalić się bogatym portfolio – przede wszystkim katalogiem partnerów z branży automotive.
Spółka inwestuje w najnowocześniejsze rozwiązania, które pozwalają na udoskonalenie procesów produkcyjnych w dużych firmach przemysłowych. Flagowym produktem QSense z tej dziedziny są innowacyjne rozwiązania QWall w postaci systemu informatycznego pozwalającego na raportowanie kontrolowanych produktów lub półproduktów w czasie rzeczywistym. Dzięki temu każda osoba mająca dostęp do tych danych, może podejrzeć statystyki z obszaru kontroli jakości w dowolnym momencie i szybko reagować na ewentualne niezgodności. Sprawdź dlaczego kontrola jakości QSense to najlepszy wybór dla Twojego zakładu: https://qsense.pl