Wojewoda dolnośląski wydał ostatni dokument, który stał na przeszkodzie, by ruszyć z budową wschodniej obwodnicy miasta. W listopadzie na placu budowy zostanie wbita pierwsza łopata.
Inwestorem jest Dolnośląska Służba Dróg i Kolei we Wrocławiu. Na projekt pod nazwą Budowa drogi wojewódzkiej nr 451 – wschodniej obwodnicy Oleśnicy zostanie wydane ok. 26,4 mln zł.
– Projektowany odcinek drogi wojewódzkiej nr 451 ma za zadanie połączenie istniejącej DW 451 z dawną DK8 tworząc wschodnią obwodnicę miasta Oleśnica – czytamy w opisie inwestycji. – Jej celem jest odciążenie miasta Oleśnica od ruchu tranzytowego kierując go na drogę S8. Ponadto całość odcinka drogi poprowadzona zostanie po nowym śladzie z wyjątkiem odcinka wzmocnienia istniejącej drogi nawierzchni nowymi warstwami oraz na budowie pobocza wojewódzkiej od skrzyżowania na ul. Warszawskiej w kierunku węzła S8 (węzeł Oleśnica- Pół.) z jednoczesnym wprowadzeniem parametrów technicznych zgodnych z przyjętą klasą drogi G oraz zapewnieniem niezbędnego poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego.
W ramach inwestycji zaprojektowano nowe skrzyżowania z DW 451: przy ul. Strefowej, Warszawskiej i Wileńskiej.
Inwestycja zlokalizowana jest głównie w sąsiedztwie terenów przeznaczonych pod zabudowę produkcyjno – usługową oraz na terenach pól uprawnych, łąk i lasów. Inwestycja przebiega też przez teren niefunkcjonującego lotniska wojskowego oraz przecina istniejącą linie kolejową, na której należy przebudować istniejący przejazd kolejowy.
Budowa tej drogi to także niejako koniec oleśnickiego lotniska, bo po fali protestów (pierwsze ustalenia zakładały, że co najmniej kilkadziesiąt ogrodów działkowych zostanie przejętych pod budowę nowej drogi, a ta przechodzić będzie także blisko nowego osiedla domków jednorodzinnych) stworzono jej nowy przebieg, właśnie przez część lotniska. Trasa ta ma odciążyć ulice Klonową, Sudoła i Krzywoustego i wyprowadzić ruch tranzytowy w stronę Bierutowa i Kluczborka z miasta. Obecnie w ciągu doby przez miasto przejeżdża 8 tys. pojazdów. 60 to motocykle, 6800 samochody osobowe, 600 lekkie ciężarówki, 152 samochody ciężarowe oraz 320 to ciężarówki z naczepami.
Prace prowadzić będzie firma Budimex. Firma wejdzie na budowę w przyszłym miesiącu. – Wojewoda wydał zezwolenie na realizację tej inwestycji, na które oczekiwano. Sam wielokrotnie o to zabiegałem i rozmawiałem o tym z panem wojewodą. Ta decyzja już jest, więc najpóźniej w listopadzie firma, która wygrała przetarg wejdzie na plac budowy – podsumowuje burmistrz Oleśnicy Jan Bronś.
Inwestycja potrwa dwa lata. Nową obwodnicą Oleśnicy pojedziemy więc prawdopodobnie jesienią 2022 roku.
/fot. zdjęcie ilustracyjne/