Swoje stanowisko radny odczytał podczas styczniowej sesji Rady Miasta Oleśnicy. Publikujemy jego treść.
Na ostatniej sesji Rady Miasta Oleśnica , 30 grudnia 2019 roku wysłuchaliśmy uwagi dotyczących budżetu na 2020 rok. Mnie szczególnie zainteresowała wypowiedz przewodniczącego klubu Oleśnica Razem Pana Michała Kołacińskiego i jego propozycji przejęcia oleśnickiego zamku zamiast stacji PKP.
Jak wszyscy Państwo wiedzą w programie wyborczym naszego komitetu padła deklaracja przejęcia budynków znajdujących się na dworcu PKP Oleśnica.
Od przeszło ponad roku prowadzone są rozmowy z właścicielem stacji – spółką PKP S.A. Oddział Gospodarowania Nieruchomości we Wrocławiu. W rozmowach uczestniczył prezes tej kolejowej spółki Pan Krzysztof Golubiewski, dyrektor oddziału Pan Tadeusz Szulc oraz jego zastępca Pani Kamila Wieczysta.
23 września na posiedzeniu Komisji Budżetu i Infrastruktury Pani Kamila Wieczysta przedstawicielka PKP S.A. poinformowała o prowadzonych negocjacjach wewnątrz spółek PKP, w skutek których wydzielone zostały działki które pozostaną we władaniu PKP i ich spółek (PKP PLK )
Udzieliła też informacji o planowanym remoncie w roku 2021 wiat peronowych, peronów oraz torowisk – majątku znajdującego się pod zarządem PKP PLK S.A.
Na pytania radnych z komitetu Oleśnica Razem o remont samego budynku dworca oraz pytania dlaczego został wykreślony z listy 200 dworców przeznaczonych do remontu z puli PKP S.A. do 2023 roku, odpowiedziała, że takie decyzje zostały podjęte i do 2023 roku nie będzie remontu naszej stacji.
Padły tez pytania: dlaczego remontowane są mniejsze stacje oraz o wytyczne dotyczące wyboru stacji do remontu – czy chodzi o ilość podróżnych, ilość pociągów itp. W odpowiedzi Pani Kamili usłyszeliśmy, że nie ma takiego algorytmu co do wyboru stacji. Poinformowano też radnych o wycenie dworca PKP. Wartość to ok. 2 miliony złotych. Proces przekazania będzie trwał około 12 miesięcy od uzyskaniu zgody Ministerstwa Infrastruktury.
Niezależnie od prac prowadzonych przez PKP S.A. ,w Urzędzie Miejskim w Oleśnicy trwają analizy poszczególnych map geodezyjnych, pod względem przebiegu instalacji sanitarnych oraz dróg przeciwpożarowych. Przeglądając mapy widzimy jakim majątkiem w Oleśnicy dysponuje PKP S.A. Są to tereny w ciągu ul. Moniuszki oraz tereny po byłej lokomotywowni. Od PKP S.A. uzyskaliśmy informację – przekazaniu podlegać będą budynki stacyjne pod warunkiem prowadzenia w nich działalności transportowej, natomiast tereny przy ul. Moniuszki są terenami komercyjnymi i ustawa nie przewiduje ich przekazania .
W marcu 2019 roku uczestniczyłem z burmistrzem Janem Bronsiem w spotkaniu z przedsiębiorcą z branży kolejowej. Firma ta poszukuje miejsca na swoją siedzibę. Na dzień dzisiejszy zatrudnia ponad 100 pracowników oraz zakupiła w zakładach kolejowych w Oleśnicy 4 lokomotywy elektrycznie. Firma ta zainteresowana jest wybudowaniem hali serwisowej swojego taboru w okolicach stacji Oleśnica. Burmistrz poinformował zainteresowanych, że tereny, które ich interesują należą do spółki PKP S.A.
Z przedstawicielami PKP S.A. uczestniczyłem w wizji lokalnej terenów po byłej lokomotywowni, z ust przedstawiciela prywatnego przedsiębiorcy usłyszałem, że tereny mimo strasznego zaśmiecenia oraz zarośnięcia samosiejkami stanowi duży potencjał dla jego firmy.
Z informacji przekazanych od przedsiębiorcy po wizycie w Oleśnicy dowiedziałem się, że wystosował on pismo w którym poinformował PKP S.A. o chęci zakupu terenów po starej lokomotywowni. Mija rok od tych działań. Na początku stycznia dowiedziałem się od przedstawiciela inwestora, że przez rok nie uzyskał informacji od PKP S.A. czy teren po lokomotywowni będzie wystawiony na przetarg . W mojej ocenie tracimy ogromną szansę na wprowadzenie nowego przedsiębiorcy do Oleśnicy oraz możliwość ożywienia części terenów PKP.
W budżecie miasta Oleśnica zarezerwowano kwotę 150 tys. złotych na sporządzenie dokumentacji technicznej budynków stacji – jest to dobry krok do uzyskania potrzebnej wiedzy o kosztach remontu budynków stacji oraz możliwości adaptacji budynków na cele służące mieszkańcom Oleśnicy. W latach 2014 – 2018 ówczesny burmistrz Oleśnicy -Pan Michał Kołaciński parokrotnie brał udział w eventach organizowanych wspólnie z naszym stowarzyszeniem na terenie stacji Oleśnica. Działania te miały na celu nagłośnienie problemu stanu technicznego stacji Oleśnica oraz próbę zachęcenia PKP SA do remontu dworca , w zamian miasto miało dzierżawić pomieszczenia na dworcu, ale ten pomysł również nie okazał się trafny. Nikt nie wiedział na jaki okres będzie to dzierżawione i za jaką cenę co skutkowało tylko jednym – wykreśleniem naszej stacji z planów remontu prze PKP S.A. Na lata 2019 -2023 .
Zamek w Oleśnicy jest bardzo ważnym obiektem na mapie Oleśnicy, jego zagospodarowanie, funkcja powinna być dokładnie przeanalizowana pod względem utrzymania oraz remontu .
Przejęcie oraz zagospodarowanie dworca kolejowego dadzą mu drugie życie, funkcja kolejowa budynków stacji skończyła się w latach 90-tych. Dla PKP S.A. Obiekt stacji nie jest potrzebny do funkcjonowania infrastruktury kolejowej, ale może bardzo przysłużyć się mieszkańcom Oleśnicy i być wizytówką naszego miasta. Przekładając na kolejne lata decyzje o przejęciu oraz remoncie dworca tylko pogarszamy stan tych obiektów co spowoduje znaczne zwiększenie kosztów remontu w kolejnych latach.
Jak uczy życie w roku 2023 pewnie usłyszymy od władz PKP S.A. że planowany remont stacji przełożony jest na okres 2023 -2028 …. i tak to już przeszło 40 lat.